Dall'analisi di alcuni passi dell'opera di Teocrito si evince una concezione di tipo rapsodico della tradizione epica, che non distingue su base estetica tra epica omerica ed epica ciclica. Questa concezione si era già sviluppata negli ambienti rapsodici di età tardo arcaica (fine VI sec. a. C.) in particolare nella gilda degli Omeridi: qui il nesso allusivo "Chios aoidos", riusato poi anche da Teocrito, aveva un valore volutamente ambiguo, che confondeva la figura mitica di Omero con quella dei rapsodi suoi continuatori.

By the survey of some places of Theocritean poetry emerges a rhapsodic conception of epic tradition, which doesn't distinguish between homeric and cyclic poetry on aesthetic ground. This conception developed already in the late archaic age (the end of VI century BC) in the rhapsodic circles: here the allusive expression "Chios aoidos", used again later by Theocritus, had an intentionally ambiguous value, which confused the mythic figure of Homer and that of rhapsodes who continued the tradition of his poetry.

Chios aoidos. L'Omero di Teocrito

SBARDELLA, LIVIO
2004-01-01

Abstract

By the survey of some places of Theocritean poetry emerges a rhapsodic conception of epic tradition, which doesn't distinguish between homeric and cyclic poetry on aesthetic ground. This conception developed already in the late archaic age (the end of VI century BC) in the rhapsodic circles: here the allusive expression "Chios aoidos", used again later by Theocritus, had an intentionally ambiguous value, which confused the mythic figure of Homer and that of rhapsodes who continued the tradition of his poetry.
2004
88-7140-279-0
Dall'analisi di alcuni passi dell'opera di Teocrito si evince una concezione di tipo rapsodico della tradizione epica, che non distingue su base estetica tra epica omerica ed epica ciclica. Questa concezione si era già sviluppata negli ambienti rapsodici di età tardo arcaica (fine VI sec. a. C.) in particolare nella gilda degli Omeridi: qui il nesso allusivo "Chios aoidos", riusato poi anche da Teocrito, aveva un valore volutamente ambiguo, che confondeva la figura mitica di Omero con quella dei rapsodi suoi continuatori.
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