For years national and international literature has focused on early leaving in search of an explanation to prevent the dropout phenomenon. However, most of this research was conducted without considering the students’ point of view and the path that leads them to leave. Starting from the set of research activities carried out within the international Erasmus + ACCESS (KA2) project, which involves universities, schools, research and training institutes from Italy, Portugal, Lithuania and Romania, the contribution focuses on describing some emerged results from the survey addressed to the students of upper secondary schools aimed at studying their perceptions of school factors affecting dropouts. The results of this comparison among European countries indicate how the factors identified by the students can be of great use in explaining the implications connected with the predictors of early school leaving and the effect of some scholastic context variables.
La letteratura nazionale e internazionale da anni si è concentrata sull’abbandono scolastico precoce in cerca di una spiegazione per prevenire il fenomeno del dropout. La maggior parte di questa ricerca è stata condotta però senza considerare il punto di vista degli studenti e il percorso che li conduce ad abbandonare. Partendo dall’insieme delle attività di ricerca condotte nell’ambito del progetto internazionale Erasmus+ ACCESS (KA2), che coinvolge università, scuole, istituti di ricerca e formazione da Italia, Portogallo, Lituania e Romania, il contributo si sofferma a descrivere alcuni risultati emersi dall’indagine rivolta agli studenti delle scuole secondarie superiori finalizzata a studiarne le percezioni circa i fattori scolastici incidenti sul dropout. I risultati di questo confronto tra Paesi europei indicano come i fattori individuati dagli studenti possano essere di grande utilità nello spiegare le implicazioni connesse ai predittori dell’abbandono e all’effetto di alcune variabili scolastiche di contesto.
Fattori di rischio scolastici e dropout nella percezione degli studenti: il progetto internazionale ERASMUS KA2 ACCESS - School risk factors and dropout in students’ perception: the international ERASMUS KA2 ACCESS project
Nuzzaci A.
;Marcozzi, I.
2019-01-01
Abstract
For years national and international literature has focused on early leaving in search of an explanation to prevent the dropout phenomenon. However, most of this research was conducted without considering the students’ point of view and the path that leads them to leave. Starting from the set of research activities carried out within the international Erasmus + ACCESS (KA2) project, which involves universities, schools, research and training institutes from Italy, Portugal, Lithuania and Romania, the contribution focuses on describing some emerged results from the survey addressed to the students of upper secondary schools aimed at studying their perceptions of school factors affecting dropouts. The results of this comparison among European countries indicate how the factors identified by the students can be of great use in explaining the implications connected with the predictors of early school leaving and the effect of some scholastic context variables.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Nuzzaci-Marcozzi-SIRD - Fattori di rischio scolastici e dropout nella percezione degli studenti.pdf
accesso aperto
Descrizione: Fattori di rischio scolastici e dropout nella percezione degli studenti: il progetto internazionale ERASMUS KA2 ACCESS - School risk factors and dropout in students’ perception: the international ERASMUS KA2 ACCESS project
Tipologia:
Documento in Post-print
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
2.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.