Il tema della marginalità - intesa come condizione esistenziale di sostanziale estraneità e di esclusione delle persone dai processi sociali, culturali, politici e produttivi delle cosiddette società organizzate - acquista sempre maggiore rilievo nel dibattito pedagogico contemporaneo. Particolare attenzione deve essere posta al rischio del dilagare di una cultura diffusa della marginalità in situazioni di emergenza e post emergenza per loro stessa natura soggette a fenomeni di acculturazione brutale e deculturazione massiccia.
The theme of marginality - understood as an existential condition of substantial alienation and exclusion of people from the social, cultural, political and productive processess of so-called organized societies - is becoming more prominent in the contemporary pedagogical debate. Particular attention should be paid to the risk of disseminating a widespread culture of marginality in emergency and post-emergency situations, by their very nature subject to phenomena of brutal acculturization and massive deculturization.
Emergenza e marginalità: la nostra barbàrie. Responsabilità educative
ISIDORI, MARIA VITTORIA
2012-01-01
Abstract
The theme of marginality - understood as an existential condition of substantial alienation and exclusion of people from the social, cultural, political and productive processess of so-called organized societies - is becoming more prominent in the contemporary pedagogical debate. Particular attention should be paid to the risk of disseminating a widespread culture of marginality in emergency and post-emergency situations, by their very nature subject to phenomena of brutal acculturization and massive deculturization.Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.