This research falls within the realm of studies focusing on the well-being and discomfort conditions experienced by students in school. Building on prior research and in collaboration with students and the head of a Roman high school, we developed a questionnaire partially based on models derived from previous studies (Antonova, 2016; Stanzione, 2017; du Mérac, Livi, & Lucisano, 2020; Livi et al., 2023) and partly tailored to the specific context of the school. The questionnaire was subsequently administered in two high schools in the Lazio region, gathering responses from a sample of 871 students. Factorial and scale analyses were conducted on the collected data to reveal the construct’s underlying structure and assess its reliability. The construct encompasses 8 scales: Consideration, Sense of Protection, Environment, Teacher Evaluation, Active Teaching, Class Cohesion, General Anxiety, and Evaluation Anxiety, all of which exhibit excellent factor loadings and high levels of internal consistency, with Cronbach’s alpha ranging from .842 to .935. The distribution of scores on these scales paints a compelling picture, and the Anova analyses highlight significant differences among the schools.

La ricerca presentata ricade nell’ambito degli studi sulle condizioni di benessere e disagio a scuola degli studenti. In continuità con studi precedenti e in accordo con gli studenti e con la dirigente di un liceo romano è stato costruito un questionario basato in parte su modelli tratti da precedenti ricerche (Antonova, 2016; Stanzione, 2017; du Mérac, Livi, & Lucisano, 2020; Livi et al., 2023) e in parte su istanze specifiche della scuola. Il questionario è stato dunque somministrato in due licei laziali raccogliendo un campione di 871 studenti. Sui dati sono state effettuate analisi fattoriali e di scala finalizzate a far emergere la struttura del costrutto e a testarne la coerenza. Il costrutto comprende 8 scale: Considerazione, Senso di protezione, Ambiente, Valutazione degli insegnanti, Didattica attiva, Coesione della classe, Ansia generale, Ansia da valutazione, che presentano ottimi valori di saturazione degli item sui fattori e alti livelli di coerenza interna, alpha di Cronbach fra .842 e .935. Le distribuzioni di scala mostrano un quadro di rilevante interesse e le Anova rilevano differenze significative fra le scuole.

«ME AND THE SCHOOL»: STUDENT PERCEPTION OF ANXIETY AND WELL-BEING IN THE SCHOOL CONTEXT|«Io e la scuola»: percezione di ansia e benessere degli studenti in ambiente scolastico

Botta E.
2023-01-01

Abstract

This research falls within the realm of studies focusing on the well-being and discomfort conditions experienced by students in school. Building on prior research and in collaboration with students and the head of a Roman high school, we developed a questionnaire partially based on models derived from previous studies (Antonova, 2016; Stanzione, 2017; du Mérac, Livi, & Lucisano, 2020; Livi et al., 2023) and partly tailored to the specific context of the school. The questionnaire was subsequently administered in two high schools in the Lazio region, gathering responses from a sample of 871 students. Factorial and scale analyses were conducted on the collected data to reveal the construct’s underlying structure and assess its reliability. The construct encompasses 8 scales: Consideration, Sense of Protection, Environment, Teacher Evaluation, Active Teaching, Class Cohesion, General Anxiety, and Evaluation Anxiety, all of which exhibit excellent factor loadings and high levels of internal consistency, with Cronbach’s alpha ranging from .842 to .935. The distribution of scores on these scales paints a compelling picture, and the Anova analyses highlight significant differences among the schools.
2023
La ricerca presentata ricade nell’ambito degli studi sulle condizioni di benessere e disagio a scuola degli studenti. In continuità con studi precedenti e in accordo con gli studenti e con la dirigente di un liceo romano è stato costruito un questionario basato in parte su modelli tratti da precedenti ricerche (Antonova, 2016; Stanzione, 2017; du Mérac, Livi, & Lucisano, 2020; Livi et al., 2023) e in parte su istanze specifiche della scuola. Il questionario è stato dunque somministrato in due licei laziali raccogliendo un campione di 871 studenti. Sui dati sono state effettuate analisi fattoriali e di scala finalizzate a far emergere la struttura del costrutto e a testarne la coerenza. Il costrutto comprende 8 scale: Considerazione, Senso di protezione, Ambiente, Valutazione degli insegnanti, Didattica attiva, Coesione della classe, Ansia generale, Ansia da valutazione, che presentano ottimi valori di saturazione degli item sui fattori e alti livelli di coerenza interna, alpha di Cronbach fra .842 e .935. Le distribuzioni di scala mostrano un quadro di rilevante interesse e le Anova rilevano differenze significative fra le scuole.
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